woensdag 25 mei 2016

57 - Momentopname, bescheiden wat nieuwe werkjes.


Een moment om even kort bij stil te staan.

Vier  voltooide 24 x 24 cm schilderijtjes.
De schilderijtjes beschouw ik nu wel als af en ik heb ze dan ook gesigneerd. Ook de andere twee zijn nu af, ik wilde toch eindelijk weer eens tonen waar het mij al die tijd om gaat.
Om schilderen, te kunnen schilderen op mijn niveau.
Al die berichten, de pleidooiën op het blog - het gaat om het schilderen - om het kunnen schilderen. (zie bericht 50)

Deze schilderijtjes hebben me, onnodig, veel moeite en tijd gekost, maar ze zijn er, en alleen daarom al wil ik er even bij stil staan, het moment markeren.


Er zit een heel verhaal achter dat zoals zovele verhalen verloren ging voordat het gehoord werd. Dat is, dat is wel keer op keer bewezen, buitengewoon contra-productief, buitengewoon ongelukkig.

Op weg naar de picknick.
Acryl op museumkarton
24 x 24 cm.


Vorige week moest ik nog een 40 x 60 schilderij waar ik vele uren bij vlagen aan werkte in de vuilcontainer stoppen. Had bijna alles met de onvruchtbare omstandigheden en problematiek te maken.

Overigens heb ik veel meer ambitieuzere schilderijen onder handen, maar dat vraagt om echte quality time, die mogen liever niet, zonder dat kostbare goed, hetzelfde pad van het 40 x 60 cm schilderij volgen.
Dat hangt nauw samen (zie de piramide van Maslov) en luistert dus zeer nauw.

Om de inspiratie een flinke boost te geven ben ik vrijdag 27 mei in Zwijndrecht de vlootschouw van Dordt in Stoom gaan fotograferen.
Ideeën heb ik altijd wel genoeg, maar een krachtige impuls, dat is de theorie, kan nu zeker geen kwaad.
Uiteindelijk heb ik zo'n driehonderd foto's genomen. Niet voor het mooi maar puur ter ondersteuning, als studiemateriaal voor een aantal ideeën voor schilderijen die ik wil kunnen gaan uitwerken, als Maslov het toelaat.

Peter van Loon

Telefoon 078 6145913


Dit weekend is Dordt in Stoom, past helemaal binnen de thematiek waar ik al zo lang voor ijver mee bezig te zijn.
 Vrijdag ging ik vanaf Zwijndrecht de vlootschouw fotograferen en ik zal hopelijk in het verdere weekend
nog wel meer bruikbaar materiaal bij elkaar schieten. Ik weet duidelijk wat ik wil vinden en dat helpt  altijd
bij het gericht zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten