dinsdag 23 oktober 2012

20 - Een bronchitis welk tijdelijk (misschien?) wel goed uitkwam.

de Nieuwe Haven in Dordrecht
foto Peter van Loon



Deze kop om wat nadere uitleg, maar ik meen het wel serieus.
De afgelopen tijd was bijzonder hectisch en ongewild spannend, en ik verlangde er bijzonder sterk naar om weer snel voor langere tijd met schilderen bezig te kunnen zijn.

De afgelopen twee maanden maakte ik lange werkdagen met het opknappen van de buitenkant van het huis en was er voor iets anders simpelweg geen tijd en ruimte over.
Geen ruimte maar ik probeerde er wel contact mee te blijven houden door er zo nu en dan aan te blijven ruiken en ook oog te blijven houden voor datgene waar ik de afgelopen jaren heel veel onderzoek voor heb gedaan en waar ik zo graag aan wil kunnen gaan werken.
Want er zijn toch steeds ideeën en er is visie te over.



Ben Viegers
bij de Nieuwbrug - Voorstraatshaven
detail/uitsnede verblijfplaats onbekend

De laatste weken werd mijn oorspronkelijke houding bij het geheel al door nieuwe, nog grotere, zorgen gesaboteerd en zat een gladde overgang van het één naar het ander er (omdat ik dat toch weer in goede banen moest zien te leiden) weer niet direct in.
Dat kan behoorlijk ontmoedigend werken, mede ook omdat alle inzet er steeds op gericht blijft om er goed en effectief uit te komen.
De vicieuze cirkel is en blijkt een wrede tegenstander, vraag dat maar aan de gewone man of vrouw in Zuid-Europa in deze tijden van crisis.






Evert Mol
de Nieuwe Haven in Dordrecht met vis vlot
detail - aquarel op papier
voorheen Kunsthandel de Rode Deur Dordrecht

In plaats van nu weer geforceerd aan de gang te gaan om krampachtig te proberen wat van het verloren terrein in te halen zegt het lichaam door de verkoudheid nu zelf: 'Even stoppen, even rustiger aan - even tijd nemen voor wat extra afstand en bezinning.'
Nu moet ik daar wel aan toegeven!
''Maar dan wel onder mijn voorwaarden,''  doe ik dan nog stoer.
Gisteren ben ik uitgebreid door de oogst van jarenlang intensief eigen beeld- en achtergrond onderzoek gaan grasduinen. (wat o.a. ook weer resulteerde in de impuls om het uiterlijk van dit weblog te moderniseren.)


Gisteren heb ik zelfs nog wat nieuwe vondsten gedaan en heb ik bovendien nog aan wat potentiële onderwerpen gesleuteld.
Wat ik in de eerste plaats steeds weer denk en vaststel is dat hier veel meer mee kan en moet worden gedaan!

Joost van de Weg
de Nieuwe Haven in Dordrecht
foto/uitsnede

Als ik dat laatste zeg denk ik niet eens meteen aan schilderijen, want daar wil ik een stap verder mee gaan en die moeten zich eerst nog bewijzen, maar aan de foto's en uitsnedes zelf.
Vaak zie ik het al voor me, zie ik een mooie witte muur met een foto op poster formaat hangen of hoor en zie ik mezelf een rondleiding en/of een workshop rond deze 'rijkdom' geven.
Natuurlijk ben je een dief van je eigen arbeid als je dit rechtstreeks op het internet plaatst, dat moet anders, maar het is ook zonde dat er te weinig mee gebeurd en dat het maar op betere tijden ligt te wachten.


(Uiteindelijk ben ik nog twee maanden met de gezondheid blijven kwakkelen, de verkoudheid werd een hardnekkige bronchitis. Mede omdat uitzieken en even bijkomen er in deze omstandigheden van deze vicieuze cirkel en zonder vangnet(ten) er voor mij simpelweg nooit inzit. Verder zou het volgens mijn ex-huisarts en huidig analist-light aannemelijk zijn dat binnen de ongezonde omstandigheden van deze vicieuze cirkel mijn weerstand steeds zwaar onder druk staat en er waarschijnlijk derhalve ook niet op vooruit zal zijn gegaan.
De volgende blogs hierna laten zien dat ik niet bij de pakken neerzat en er binnen de situatie nog iets van probeerde te maken)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten