woensdag 25 januari 2017

De Biesbosch als schilder motief . Rond een nieuwe masterclass.

Cor Noltee
Bootjes op het Wantij (?)
Olieverf op board
(bron Archief Werkgroep Dordts
impressionisme, Dordrecht)
Het schilderen van de Biesbosch, er bestaat een mooie traditie.
Zo kondigde ikzelf in het vorige bericht, een week geleden, de masterclass serie - Het schilderen van de Biesbosch in waterverf voor gevorderden - die ik ga organiseren aan.
Dat kan zowaar weer nieuwe Biesbosch schilders uit hun tent lokken - het is een eindeloos interessante en gevarieerde bron van inspiratie, gevarieerde thema's waarmee je anno 2017 nog steeds vele kanten op kunt, van zeer herkenbaar tot suggestief abstract en alles daar tussenin. 

Het zijn de Dordtse impressionisten van de 'tweede generatie' als Steef Wijnhoven, Cor Noltee, Thomas van Heck en Wim Jansen waarvan de namen bij de liefhebbers het eerste te binnen schieten, maar ook de generatie voor hen deed de Biesbosch al regelmatig aan, alleen hoefden zij om onderwerpen in de Biesbosch sfeer te vinden niet zo'n afstand af te leggen als de liefhebber van vandaag. 
Marinus Pieter Reus (1865 - 1938) Balkengat.


Direct buiten de stad langs het Wantij sprak men al van de Biesbosch, een schilderachtige omgeving met de watertoren, de balkengaten waarover de schilder Herman Gunneweg (1846 - 1904) in zijn dagboek beschreef dat hij er graag ronddwaalde, en dan is er de reeks balkengaten die de weemoedige Marinus Reus zo graag schilderde, op locatie achter Molen de Nachtegaal, de Vlij en het later in de crisistijd aangelegde Wantijpark.


Aanlegplekje in de Brabantse Biesbosch 2014
c.foto Peter van Loon.



Steef Wijnhoven griendlandschap
olieverf op paneel
Steef Wijnhoven trok al vroeg voor de oorlog met zijn bootje de Biesbosch in net zo graag om er te vissen als te schilderen en weer vele jaren na de oorlog had de kleurrijke Cor Noltee, nummer twee van het driemanschap dat rond de Tweede Wereldoorlog het Dordts impressionisme weer een nieuwe adem gaf, vlak bij de Kop van 't Land zelfs een tweede atelier.
Nog later in 1964 verbleef Noltee, vrij teruggetrokken, in de Brabantse Biesbosch in een huis van Staatsbosbeheer op De Dood, in dat laatste deel voor zijn overlijden maakte hij nog een boeiende ontwikkeling door, van een grijze Dordts Impressionistische grauwe toon naar meer expressieve vaak met het paletmes geschilderde werken.
Cor Noltee (1903 - 1967) Bootjes langs een dijk - tekening met de flowmaster pen op papier.

Cor Noltee  - Biesbosch  olieverf op paneel.
Wim Jansen is voor altijd verbonden als de kunstenaar die zijn artistieke bijdrage aan de twee boeken over de Biesbosch van Kees Rijkhoek leverde en als de in eerste instantie onbekende schilder van wiens hand een Dordts schilderij aan de wand op een clip van Beyoncé prijkte en daardoor ineens 'wereldberoemd' in Dordrecht en ver daarbuiten werd.
Typerend voor Wim Jansen zijn de opvliegende eenden in waterverf die hij vaak schilderde. Hij was de jongste van de vier genoemden van 'de tweede generatie' en het is dan ook te begrijpen dat hij vaak met zijn oudere collega's optrok en er ook door werd beïnvloed, dat is misschien de reden dat hij geen eigen hoofdstuk in Schilders van de Biesbosch kreeg toebedeeld, maar er wel in werd genoemd en afgebeeld.

Thomas van Heck
Thomas van Heck (1910-2006)
Op bovengenoemd adres is dankzij
dochter Neeltje zowaar een museum
gewijd aan Thomas van Heck.




Wie helemaal niet in deze interessante uitgave staat afgebeeld maar wel werd genoemd, is de schilder Thomas van Heck.
Niet dat hij niet door de 'ballotage' van de samenstellers kwam maar omdat hij, hierover gingen verschillende versies van het verhaal door Dordrecht, zelf vond dat hij en niemand anders de Biesbosch schilder bij uitstek was en dat het hele boek daar op afgestemd had moeten zijn. Een gelijkwaardig hoofdstuk aan goed bedoelende amateurs deed zijns inziens geen recht aan zijn rechtmatige status te midden van voorbijgangers waar hij niet zo'n hoge pet  van ophad.
Nu na zoveel jaar jammer voor dit boek en de geschiedschrijving maar jaren later in 2007  publiceerde van Heck's dochter Neeltje Bangert-van Heck een prachtig uitgegeven boek onder de titel - Thomas van Heck - Laatste Dordtse impressionist - Meester van de Biesbosch.

Op Pinterest heb ik speciaal een map/bord gewijd aan Wim Jansen, met afbeeldingen en enkele krantenknipsels, zo kwam AD De Dordtenaar bij mij terecht toen zij werkten aan een artikel rond de Beyoncé hype, zomer 2016.  www.pinterest.com/petervanloon1


In de Brabantse Biesbosch (+/- 1985)
c.foto Peter van Loon
Dankzij zalmschouw bezitter en natuurmens Arie
van de Ree heb ik een onvergetelijke herinnering aan
de tocht die we samen maakten in zijn Zalmschouw
naar en door de Brabantse Biesbosch, waar we
een nacht aan boord sliepen en de volgende morgen
een prachtige mistbank invoeren.



Een tocht met Arie van de Ree leverde voor mij een hele reeks Biesbosch aquarellen op.
Zonder haast deed ik een hoop indrukken op, voelde ik ook de wereld van de schilders die, toch hoe je het ook went of keert, je voorgangers en ijk mogelijkheden zijn, die je dankzij hun werk bewust maakten, leerde kijken - dat voel je op zo'n moment in die verstilde natuur zonder mobiele telefoons en lawaaierige dagjesmensen.

Veel haat en nijd.
Daan Mühlhaus was toen mijn mentor en oudere collega-vriend en die was nu niet bepaald goed te spreken over Thomas van Heck en Wim Jansen, daar zat een hoop oud zeer van ver terug, maar dat weerhield me niet om dankzij de voorspraak van Kunsthandelaar G. Vermeulen, waar ik een tijd lang bijna al mijn verdiende geld spendeerde om er kunst te kopen en waar ik toen bijna kind aan huis was, mijn eerste bezoeken aan Thomas van Heck te brengen.
Daar bleek overduidelijk dat het oud zeer duidelijk wederzijds was.
Ook richting de Bakker's van de lijstenmakerij waar ik toen werkte en waar ik Mühlhaus had leren kennen. Die deden altijd nogal neerbuigend over Thomas van Heck en het moet gezegd, zijn schilderijen voor de handel waren niet Thomas' beste werk, maar dat lag op het moment van mijn eerste bezoek al ver achter hen. Ik zeg hen, hen want je kunt Thomas van Heck niet los zien van zijn onafscheidelijke vrouw Neeltje.
Ik was oprecht enthousiast over wat ik bij de van Heck's onder ogen kreeg en schroomde niet om bij de Bakker's van mijn respect door eigen waarneming te getuigen. Ook tegenover Daan Mühlhaus hield ik me niet in, al wist ik gezien de verhalen tot dan nooit hoe hij zou reageren.
Thomas van Heck had me in dat huis, op die volle zolder, prachtig werk laten zien, dat kon niemand me uit mijn hoofd praten..


Roots
,
de wereld van een opgroeiende autodidact.
Rietjes
Schilders, kunstenaars, zijn meestal individualisten, regelmatig hebben zij raakpunten met elkaar maar even zo vaak of zelfs nog meer zetten zij zich ten opzichte van elkaar af.
Thomas van Heck had het in de periode dat ik hem ontmoette niet zo op overbodige details en dan vooral rietjes. Wim Jansen, Steef Wijnhoven ook Daan Mühlhaus - 'Zij schilderden vooral rietjes",  en van Heck zei dit dan met het grootste misprijzen, sliste het bijna uit zijn mond en trok daarbij zijn mondhoeken in mineur naar beneden.
Thomas deed duidelijk niet aan rietjes, maar aan breed geschilderde rietmassa's zonder zich nog in, in zijn ogen, onnodige details te verliezen. 'Rietjes!'

Wim Jansen - Biesbosch met opvliegende eenden (detail)
olieverf op board.

Peter van Loon
Winter in de Biesbosch, 2000
waterverf op papier
Veel mogelijkheden.
Ik voerde dit twistpunt tussen kunstenaars op omdat ik hiermee vooral wil laten zien dat je met beeldtaal zoveel uiteenlopende kanten op kunt!

Masterclass serie
Dat wil ik ook duidelijk benadrukken tijdens de masterclass serie -


Peter van Loon
Aan de Nieuwe Merwede 1985
waterverf op papier 12x18 cm
Collectie oud wethouder de Kovel.
Het schilderen van de Biesbosch in waterverf voor gevorderden
Voor deze serie van zes lessen die zaterdag 4 februari om tien uur van start gaat kunt u zich bij mij, Peter van Loon opgeven.

Kosten voor zes ochtenden 115,- euro
Bij deze prijs ga ik ervan uit dat ieder zijn eigen vertrouwde materialen, papier, penselen, verf, meebrengt, anders in overleg een toeslag.
Aanvang 's ochtends tien uur tot 's middags één uur.

Adres Peter van Loon - de Vereniging 21  3311SB Dordrecht (Naast school Groenendijk)


Uiteraard waardeer ik het wanneer u dit bericht met anderen deelt.


Inlichtingen en aanmelden

Peter van Loon.
Telefoon                 078 6145913
Facebookpagina   facebook.com/petervanloonbeeldendkunstenaardordrecht
Pinterest                pinterest.com/petervanloon1


Peter van Loon
Hollandse wolkenlucht boven de Nieuwe Merwede 2016
waterverf op papier
Cor Noltee - olieverf op board

Herman van Zeggeren
Kreekje in de Biesbosch
olieverf (voorheen veiling A.Mak Dordrecht)




Thomas van Heck (1910 - 2006)
Peter van Loon
Dordtse impressionisten - verschenen
in de serie Verhalen van Dordrecht

Cor Noltee - olieverf .




Artikel Wim Jansen.
Aanleiding tentoonstelling
Baggermuseum Sliedrecht
Steef Wijnhoven (1898 - 1969)
Winter in de Biesbosch
olieverf op doek - particulier bezit.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen