zaterdag 30 juli 2016

64 - Onmogelijke keuzes. Een oneerlijke keuze is geen echt besluit.

Het is alweer eind juli en er moeten zoals altijd rond deze tijd een aantal belangrijke beslissingen worden genomen.
Eind juli 2016.
Bij de afwezigheid van cursisten heeft mijn werk de les/expositieruimte ingenomen.



Er is heel wat werk in een vergevorderd

stadium, maar het naar (mijn)
tevredenheid afmaken van schilderijen
is nooit een eenvoudig abc'tje.
Ik citeer Pablo Picasso: 
'''Een schilderij afmaken is een
schilderij vermoorden.''
Doe ik dit niet op tijd mede doordat ik vanwege zoveel ernstige onzekerheden lang blijf aarzelen dan wordt er in de regel wel automatisch voor mij gekozen.
Uiterst ongelukkig en onbevredigend en in uitkomst steevast nogal contra-productief, maar zo werkt het binnen de praktijk van de vicieuze cirkel, de vicieuze die ik al zo vaak moest noemen en zo vaak probeerde te beschrijven en die ik nog steeds moet zien te doorbreken. 
Daar hebben de te nemen keuzes zoals steeds alles mee te maken.

Een te hoge prijs.

Je hebt in feite geen keuze, geen keuze dan de nogal cynische keuze uit meerdere kwaden en je betaald er binnen de vicieuze cirkel altijd een onevenredig hoge prijs voor. Een eenzijdig hoge prijs, want jij betaald steeds de prijs voor andermans falen en andermans tekort schieten, want in de praktijk ben je immers vogelvrij, en dat is zelden een eigen, een  vrijwillige keuze!

Als belangrijke leermomenten nooit gedeeld kunnen worden.
Mensen denken voor het eigen gemak gemakkelijk in hokjes en zijn daar zonder goede voorbeelden van het tegendeel niet snel vanaf te brengen.

Liet deze aanzet voor wat het tot hier werd en ging in volgende berichten verder.
Deze berichten zijn altijd als uitgangspunten tot een werkelijk goed gesprek geweest, met nadere uitleg en toelichting bij een intelligente empathische vraagstelling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten