dinsdag 4 december 2012

22 - Aandacht voor de eigen foto's.

In eerdere berichten had ik al aandacht aan fotografen, als de Dordtenaar Joost van de Weg 1874- 1957 en de Amsterdammer Bernard Eilers 1878-1951 besteed. 
Dit in verband met de door mij gesignaleerde verwantschap met schilders, tijdgenoten, waarmee zij een vergelijkbare manier van kijken naar het onderwerp leken te delen.  
Ik probeerde me voor te stellen dat ik daar zelf, waar de foto's genomen waren, rond dwaalde op zoek naar interessante situaties om te schilderen.

Door de spiedende manier waarop ik in het werk van deze fotografen keek realiseerde ik me ineens dat ik met dezelfde aandacht en creativiteit naar mijn eigen fotomateriaal kon kijken.

Dordrecht, wolkenlucht
het Wantij met Villa Augustus
2009

c. foto Peter van Loon





Mijn foto's had ik tot nu toe puur als een hulpmiddel bij het schilderen gezien, maar door deze ingeving ging ik er met andere ogen naar kijken.
Hoe meer ik in het materiaal dook des te meer groeide mijn enthousiasme en werd het zonder enige planning een uitgebreid project van herontdekking.
Het werd een verrassende tocht binnen de eigen voorkeuren en het eigen beeldmateriaal van door de jaren heen.

Veel ervan heb ik intussen bekeken, opgeknapt en in digitale bestanden ondergebracht.
Daar is veel tijd in gestopt en ik durf te zeggen dat dat geen verspilde moeite was.
Ik heb al meer dan 800 foto's in het digitale bestand met daaronder, ook voor mij, de nodige verrassingen.

Nu wordt het weer hoog tijd dat ik terug kan keren naar het penseel!

Dordt in Stoom
het tweejaarlijks evenement Dordt in Stoom start altijd met een vlootschouw
op de vrijdagavond, het Drierivierenpunt is dan een komen en gaan van oude
historische schepen, prachtig vanaf de Merwekade te volgen.
c. foto Peter van Loon

Deze foto bij avond maakte ik met een eenvoudige APS-camera in de panorama stand.
Het kleine toestel probeerde ik altijd op zak bij me te dragen want je weet immers nooit 
wat je onderweg kunt tegenkomen. Het was maar een goedkoop toestelletje met een
 eenvoudige beperkte lens maar juist voor een voorbeeld als de bovenstaande foto zie ik 
dat nu als een sterk voordeel omdat die grove korrel de stemming en de sfeer beter tot
zijn recht laat komen.




knotwilgen aan het Moldiep in de Merwelanden
op Het Eiland van Dordrecht
c. foto Peter van Loon

















Op de momenten dat ik zelf langs de Dordtse kaden dwaalde dacht ik niet aan de eerder genoemde fotografen, nee, ik zocht naar het Dordrecht dat ver voor mijn tijd al zoveel schilders naar deze stad trok en waar ik mede via mijn toenmalige werk bij lijstenmakerij & kunsthandel Adri Bakker en Zn. en mijn mentor de schilder Mühlhaus al vrij vroeg van op de hoogte was.



winter in Dordrecht
de Wolwevershaven richting Kuipershaven
c. foto Peter van Loon




Voor die tijd droomde ik als jonge tiener striptekenaar te kunnen worden en ik oriënteerde me vanuit Zwijndrecht, waar ik vanaf mijn achtste levensjaar woonde, al op Dordrecht. Ik tekende op Dordtse gevels geïnspireerde huizen die fungeerden als het decor voor één van mijn stripverhalen.
Vandaar dat er later, toen ik in Dordrecht bij Bakker ging werken, al een vruchtbare voedingsbodem aanwezig was waarin alle nieuwe indrukken goed konden beklijven.

Mijn eerste bescheiden fototoestel was een Olympus Trip, een eenvoudige camera zonder toeters of bellen met beperkte mogelijkheden. Met de hiermee gemaakte foto's heb ik vrijwel niets kunnen doen.


Dordrecht
bouwput aan de Voorstraat - Nieuwkerkstraat,
 1986
c. foto Peter van Loon


In de tijd dat mijn werk als kunstenaar steeds beter begon te verkopen en mijn werken als neveneffect naar de muren van hun nieuwe eigenaren voor mij uit het zicht verdwenen rees bij mij automatisch de behoefte en de noodzaak met een betere camera te gaan werken.
Dat werd een spiegel-reflex camera, de ME Super van Asahi Pentax.



Peter van Loon tel. 078 6145913


koeien langs de rivier de Noord
2008

c. foto Peter van Loon

In de jaren negentig had ik een APS-cameraop zak, zo één waarbij je uit drie beeldformaten, normaal, iets breder en panorama kon kiezen. De functie van de camera is te vergelijken met die van het schetsboekje dat je/men zoveel mogelijk op zak had om snel iets vast te leggen voor gebruik later.
(Nu, anno 2012 gebruiken daarvoor steeds meer mensen de camera-functie op hun mobiele telefoon.)
Dordrecht
de Voorstraatshaven met de Wijnbrug
2008

c. foto Peter van Loon










Het was een goedkoop toestel en ook nu met een matige lens, maar ik kon er voor het doel mee uit de voeten.
De grof korreligheid van het beeld, waarvan vanwege de beperkingen van het toestel te vaak sprake was, bleek bij een belangrijk aantal foto's, wanneer omgezet naar zwart wit, zelfs van voordeel.
Dat omdat het de sfeer die ik nu zoek versterkt. Zeker in zwart wit.
In zwart wit gaat het nog meer om de compositie en gaat de grafische kwaliteit veel meer een rol spelen.


Dordrecht
de Voorstraatshaven richting Scheffersplein
2008

c. foto Peter van Loon

Dat wat ik tot nu toe op Twitter, Facebook en in dit blog heb laten zien geeft een indicatie van het geheel maar is absoluut nog niet de top van de collectie.
Die wil ik net zoals met de ontdekkingen binnen het fotowerk van Joost van de Weg en dat van Daan Mühlhaus bewaren voor..........?









Door deze met de muis aan te klikken kunt u de foto's nog aanmerkelijk beter bekijken.
Alblasserwaard

c. foto Peter van Loon

Dit is typisch zo'n weggetje waar ook Otto Dicke
zo voor kon vallen en waar hij met de rietpen en
eventueel wat wassingen zo sterk mee voor de
dag wist te komen. Zeker een bron van inspiratie!


Dordrecht
verlaten terrein van werf de Biesbosch, 2007

c. foto Peter van Loon 



tiendweg bij Oud-Alblas
1988

c.foto Peter van Loon






Dordrecht
de Nieuwe Haven met vers sneeuw
2009

c. foto Peter van Loon




Dordrecht
oude schepen in de Wolwevershaven
1985

c. foto Peter van Loon

Deze met de ME super van Asahi Pentax genomen foto was de eerste op het filmrolletje
en daardoor verkeerd belicht. Op de afdruk was dit gedeelte van de foto oranje.
Met een digitale bewerking en omzetting na zwart wit is het er nu net één uit de oude doos.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen