woensdag 29 juni 2011

8 - De tuin van Peter van Loon, alias een schilder in Dordrecht.



een hoekje v/d tuin in het voorjaar
in potten staat zaaigoed, en het
wordt altijd weer een verrassing
wat er uitkomt omdat de factor
toeval ook een rol speelt

deze foto is nog de oude link,
vink deze afbeelding aan en u
komt in de Picasa map met
alle foto's van de tuin

Bij de andere foto's werkt het
aanvinken als hulpmiddel om
de foto één of twee stappen
te vergroten. Veel plezier!  



Ik verwees voor de foto's tot nu toe steeds d.m.v. een link (de foto hiernaast) naar de map op Picasa, waar deze foto's, en dat geld trouwens voor alle foto's die in mijn blog's, zijn ondergebracht.

In ieder geval leek het me leuker een gewoon artikel/blog over de tuin te schrijven dan alleen de link naar een fotomap te geven.


de tuin in 2010
door foto's aan te vinken kunt u de afbeelding vergroten
zelfs tot twee keer toe, u loopt a.h.w. in het groen
reverse pijl en u bent op het oorspronkelijke
uitgangspunt terug
In het voorjaar moest de tuin het  vooral van de verfijnde combinaties hebben. Combinaties die met het blote oog vaak prachtig om te zien waren maar die op de één of andere manier niet bevredigend op de foto overkwamen.
Gisteren na al het noodweer in het land - dat gelukkig aan onze deur voorbij ging, was het opeens een feest van kleur in mijn tuin.

Dat moest eenvoudig weg op de foto!


voorjaar 2011
de enige foto van het voorjaar waarbij de
verfijning op foto tot zijn recht kwam
Een tuinier hoef ik niet te vertellen dat een tuin ieder jaar en ieder jaargetijde weer anders is. Dat wist ik zelf natuurlijk ook maar ik was het even vergeten. Daarom had ik gedurende het hele voorjaar zo mijn reserves bij de grootste tuin van de twee. Het stoorde me dat ik er de vinger maar niet op kon leggen - waar lag het aan?  Steeds vergeleek ik het weer met 2010. En langzaam maar zeker kom je er voor jezelf achter.
Een voorbeeld - het succes van de ene plantensoort kan andere weer achterop helpen. Slakken  zijn ook een groot probleem.  Zij aten bijvoorbeeld veel van de in de herfst geplande en geplante groepen vingerhoedskruid (digitalis) op. Dat kunnen van die mooie accenten in een tuin zijn, maar dat plan ging niet door. Zaaigoed in de volle grond is zo goed als kansloos tegen het ongedierte.
Het scheelt veel tijd als je het werk van de herfst in het voorjaar niet over hoeft te doen. Sommige keuzes pakken in de praktijk anders uit dan je het had voorgesteld. Maar het plezier als het lukt is onbetaalbaar. Helemaal als je het kunt delen.



de tuin van de schilder Peter van Loon 2010
Mijn tuin moet het van de improvisatie hebben. Ik heb nooit een groot budget tot mijn beschikking gehad en ik moet keuzes maken. Kunstenaars zijn nu éénmaal de armste beroepsgroep van Nederland. Maar dat werd juist de uitdaging en de sport. Het gaf me meer voldoening dan met een kar aan tuinmaterialen uit het tuinwarenhuis te lopen.

Toen Merwestijn-Noord, zeg maar mijn achtertuin, aan de slopershamer ten prooi viel heb ik daar tussen het puin en het braak liggende terrein veel vandaan kunnen halen. Planten, struiken, klinkertjes, oude stoepranden, keien en ander spul. Zelfs wietplanten, maar die hebben het niet overleefd.
De restanten zijn in de vuurkorf opgebrand. Tussen twee haakjes, dat rook anders wel lekker!
Het geheel was in mijn eentje een stevig werk, maar de voldoening was er uiteindelijk ook naar.

zomer 2011
Onder de mensen die bij mij schilderlessen volgden had ik altijd wel enkele tuinvriendinnen die planten voor mij over hadden en weer omgekeerd.
Als ik door mijn tuin loop kom ik ze nog steeds tegen. de Salomonszegel die van Mary kwam - de planten van Jans en Marja -  de gedachte aan de vele tuinen die weer voor een belangrijk deel met mijn planten werden gevuld - het was een leuke wisselwerking.
Dan de nietsvermoedende vrouwen die op 'tuinbezoek' kwamen en door mijn ex 'femme fatale,' die er een neus voor had, weggekeken werden.
Het was soms net een Franse speelfilm.


de Vereniging in Dordrecht - 1906 -  foto Tollens
deVereniging loopt van de Singel tot aan de
Groenedijk, evenwijdig  aan de Hallinqlaan
voltooid in 1875 - een benedenwoning met de
eigen tuin aan de rechterkant en een bovenwoning
met de eigen tuin aan de linkerkant. De paden lopen
langs de gevel en dan komt de tuin pas. Het heeft
maar een haar gescheeld of de Vereniging zou gelijk-
tijdig met de rest van Merwestijn- Noord gesloopt zijn
Nu staat het zelfs op de landelijke monumentenlijst
Het kan verkeren, blijkt nog maar eens een keer.


de tuin aan  29 juni 2011
zicht vanaf de stoep van de
Groenedijk/beneden op de aan
de noordzijde gelegen 'kleine' tuin



 


doorkijkje naar de tuin aan de
noordzijde van de Vereniging
gezien vanaf de straat/stoep






zicht vanuit de tuin aan de noordzijde richting Groenedijk
zelfs de auto kleurt mee










de tuin aan de kant  die grenst aan de buren
een natuurlijke afscheiding geeft privacy
aan twee kanten. Drie jaar geleden stonden
hier nog twee grote bomen, een uit zijn
krachten gegroeide conifeer en een kron-
kelwilg die helemaal door de conifeer weg-
gedrukt werd, uit het lood kwam te groeien
en die vervolgens mijn schuur begon weg te
drukken. De conifeer verstopte de dakgoten
en de afvoerbuizen. Een onhoudbare situatie.
De schuur staat nog steeds uit het lood.


centraal in de tuin, richting schuur
de tuin heeft nu duidelijk veel van
een cottagetuin


omdat zaaien in de volle grond vanwegen slakken
meestal een kansloze missie is zaai ik in grotere potten
soms blijft het in de pot, maar als er halverwege het
seizoen 'gaten' in de border vallen gaat de inhoud van
 een pot alsnog in de volle grond. Tevens een manier
om de bloeiperiode in de borders te verlengen

ik heb nog nooit zoveel stokrozen gehad als dit jaar
dat, terwijl ik er toch heel wat weggegeven heb
hoe fijntjes kan de natuur zijn



de tuin van Peter van Loon vanuit
de les/expositie ruimte, zomer 2011

De Groenedijk met Mulo Groenedijk en de Vereniging
foto Tollens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten