vrijdag 30 december 2016

Kerstkaart aan Daan Mühlhaus - 1980.

Peter van Loon -  1980  - waterverf op papier.
Kerstkaart aan mijn mentor Daan Mühlhaus.

Normaal heb ik om deze tijd op mijn blog wel een aan iedereen gerichte wens voor de feestdagen en het nieuwe jaar geplaatst, maar omstandigheden maakten dit een brug te ver.
Bij deze middels een stukje persoonlijke geschiedenis toch een kerstkaart.

Jeugdige overmoed.
Een echte jeugdzonde zou je kunnen zeggen, dat ik dit aan mijn mentor durfde te sturen.
Het ging om het gebaar zullen we achteraf na zoveel jaar maar mild zeggen.

Wat ik nu leuk vind zijn de achtergronden bij de kaart. 1980, de kroning van koningin Beatrix op 30 april, krakersrellen in Amsterdam, traangas, m.e. gemaskerde krakers, over en weer vielen rake klappen.

Ik werkte toen nog bij Adrie Bakker & zoon, de lijstenmakers aan de Spuiweg in Dordrecht. Daar in de werkplaats achter de winkel had ik Daan Mühlhaus leren kennen en daar had hij mij 'betrapt' op schilderen in mijn vrije tijd en mij toen meteen bij zich thuis op het atelier uitgenodigd om mij verder te helpen, hij zag er wel wat in, in de jongste knecht van 'cultuurbarbaren' Bakker en Zn., zoals hij graag plaagde en spotte.
Daan, kwam bijna elke morgen tegen koffietijd even langs vooral om een praatje en natuurlijk werd dit soort landelijk nieuws, net als het voetbal en Koot & Bie bij Bakker druk besproken.

ME. tijdens de krakersrellen in 1980
Er volgt meer wanneer ik tijd vind, maar als ik daar op moet wachten is het al weer 2018, dus plaatst ik het nu al zonder de rest tekst en foto's.

Iedereen wens ik in ieder geval het allerbeste voor 2017!

Over Mühlhaus' opvattingen.............

Peter van Loon

Telefoon  078 6145913

Facebookpagina   facebook.com/petervanloonbeeldendkunstenaardordrecht


Geen opmerkingen:

Een reactie posten